wtorek, 6 września 2016

Poszukiwanie kontaktów

Każdy, kto zajmuje się biznesem, a szczególnie sprzedażą wie, że najważniejsze jest zdobywanie nowych kontaktów i budowanie dobrych relacji z istniejącymi. Nie zamierzam pisać o trudach zdobywana kontaktów i jak to robić, bo od tego jest wielu specjalistów.

Osobiście lubię budować relacje biznesowe. Dla mnie to zupełnie jak poznawanie nowej osoby na gruncie towarzyskim, tyle że na ogół rozmawiamy o sprawach zawodowych. Przynajmniej na początku, bo w miarę poznawania się, zaczynamy także rozmawiać o sprawach osobistych i choć nie widujemy się często, to każde spotkanie czy rozmowa telefoniczna jest miłym wydarzeniem. Na tym etapie biznesy załatwiamy lekko, bez wysiłku, jakby mimochodem. Pod warunkiem, że obie strony pamiętają, co nas połączyło i co jest naszym celem - biznes!



Zdarzają się sytuacje, kiedy trudno jest nawiązać głębszą relację, ponieważ rozmówca wzbudza w nas niechęć. Wtedy pozostają dwa wyjścia - szukamy w nim/niej czegoś, co nas przekona i pozwoli polubić lub uznajemy, że ta relacja będzie pozbawiona elementu sympatii i z szacunkiem skupiamy się na budowaniu relacji czysto biznesowej. Tak też można, choć dla mnie jest to trudniejsze, ale w końcu nie musimy się lubić, by współpracować z korzyścią dla obu stron.



Jeszcze taki drobny apel a'propos zdobywania nowych klientów - większość z nas odbiera telefony z różnych firm i jest nagabywana przez szybko przeszkolone i zazwyczaj młode osoby do kupienia czegoś tam. Apeluję do wszystkich, którzy szkolą te osoby - zmieńcie to! Przestańcie wmuszać coś, czego nikt nie chce! Uczcie budowania relacji z szacunkiem i zrozumieniem potrzeb potencjalnego klienta!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz